söndag 13 januari 2013

Marknad och möjlighet att pruta

Det är söndag och de flesta affärerna håller stängt. Under min fortsatta promenad hamnar jag på en marknad där de flesta försäljarna är från Afrika. Här säljer man läder och kläder. Jag vill pelja stämningen bland försäljarna av läder. Jag bestämmer mig för att vara en turist som vill köpa ett bälte, ett enkelt, diskret, svart bälte i läder. I det första ståndet vill han ha 12 euro men går snabbt ner till 8 euro. Jag föreslår 3 euro och får ingen respons på mitt bud. Jag fortsätter på samma sätt med ögonkontakt med säljarna i ytterliggare fem till sju stånd. Nu förstår jag att de vill börja på 8 eller 12 euro och vill som längst gå ner till 5 euro men en klev ner till 4.5 då jag envist föreslog mina 3 euro. Nu har jag bestämt mig för att jag ska köpa ett bälte för 4 euro. Alltså fortsätter jag titta efter ett bälte jag vill ha, i nya stånd. En säljare några stånd senare var lika duktig som de andra på att sälja och kommer ner till 5 euro. Min 3 ser han inte som ett alternativ så han fortsätter på 5 euro. Jag öppnar min hand med fyra euro och några cent och räknar hur mycket det blir. Han uppmanar mig att lägga dit en till euro så är bältet mitt. Jag säger att det är det här jag har men att jag egentligen inte tänkte köpa ett bälte. Det är både kul och intressant att ha ögonkontakt med så här duktiga säljare och höra dem prata. De föreställer sig själva att de har mig fast som kund trots att jag inte gått deras pris till mötes. Den här säljaren, som "vinner" mig som kund, är till synes mentalt fortfarande inne på sina fem euro samtidigt som han ser mina slantar och med rörelser redan har accepterat mitt bud. Men han ger sig inte verbalt då han lägger i bältet i en påse och räcker över den till mig. In i det sista ser han mig fiska upp en euro till så att det blir fem euro. Men i praktiken tar han emot de fyra euro jag nyss hade i handen samtidigt som jag tar min påse med ett bälte i.

Här hade en viss fingerfärdighet möjliggjort ett byte av bälte till ett liknande som inte var av läder. Därför kontrollerar jag innehållet i påsen innan jag tackar och lämnar platsen. Så det är fortfarande en viss profit då flera har gått ner till 5 euro men absolut inte tycker att de ska ner lägre. Intressant spel som dessa säljare är duktiga på. De flesta har negligerat mig och mitt bud men flera har sett sporten i att vinna över mitt budande.

Många med ett stort leende på läpparna eftersom det givit dem en större utmaning än den vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar